Behringer MIC500USB Tube Ultragain

Beräknat utskeppningsdatum till Torsdag, 27.06.
CV
Versatil preamp/audio interface
Chris Vierge 02.04.2019
Fick upp ögonen på den här när jag letade efter en preamp till min hemstudio och tyckte det var värt att testa den efter att jag jämfört den med dess mindre syskon MIC100 och ART's Tube MP/Tube MP Studio V3.
Knappar för fantom/pad/low cut och fasomvändning gör att man kan använda många olika slag av mikrofoner, de lyser dessutom upp mycket bra i olika färgervilket underlättar i mörkare rum. Den övre knappen direct monitor låter dig höra inputen i hörlurarna tillsammans med det inkommande ljudet från USB-uttaget, likaledes är outputreglaget enbart för hörlurarna så det blir till att skruva upp på mixerbordet om man inte vill spela in på datorn, vill man köra ut den direkt i en högtalare kan det bli lite problematiskt.
Kycklingnäbbskontrollerna är både snygga och känns behagliga att vrida på. Hela apparaten känns mycket gediget byggd.
Det finns dock lite övrigt att önska: ett XLR-uttag för outputen hade varit trevligt och visst sneglar jag lite avundsjukt på V3'ans VU-mätare, men diodmätaren fungerar alldeles utmärkt. Dessutom kan jag inte dra upp gainkontrollen mycket innan det blir för mycket; det kanske går att avhjälpa med ett lite tamare rör.
Annars är ljudet mycket bra och de förinställda lägena mycket användbara.
Sammanfattat så är allt från Behringer inte billigt skräp (jag har bl.a. ett Vintage Tube Monster som fungerar alldeles utmärkt) och med tanke på alla dess funktioner så anser jag det vara ett mycket bra pris.

+ Mycket behagliga kontroller, bra ljud, mångsidig, välbyggd
- Saknar en outputkontroll för annat än hörlurarna och en XLR-utgång