Behringer FCB1010

Beräknat utskeppningsdatum till Fredag, 5.07.
P
Dags för en uppgradering?
Peter6864 12.01.2014
Här har vi ett midi-pedalbord som antagligen riktar sig huvudsakligen till gitarrister, men som borde kunna vara intressant för någon som t ex vill kontrollera en mindre ljusanläggning utan att ha direkt access till DMX-mixern eller liknande situationer.

Funktionen består av tio programbytespedaler, bank upp resp bank ned och två expression-pedaler för att skicka kontinuerliga värden, samt en enkel LCD-display som visar programnummer

Kvaliteten på produkten är mycket bra. Jag har använd denna i 1-1,5 år och har inte haft några som helst problem med den. Inga glappande fotpedaler eller annat strul. Jag har inte behövt kalibrera om expressionpedalerna någon gång, något jag har ofta behövt göra med en annan liknande produkt. Men Behringer måste verkligen uppgradera denna produkt. In med ett större teckenförnster så att man kan ge sina programsteg egna namn och dessutom in med ett USB-interface och ett vettigt programmeringsverktyg för PC/Mac. Själv hittade jag ett gratis editeringsprogram som fungerar riktigt bra. Får dock hålla på och strula med en lös USB-MIDI IN/OUT-dosa för att kunna programmera det hela, något som drar ned betyget något

En annan sak som jag som gitarrist skulle vilja se är att expressionpedalerna skulle kunna ha program change-knappar som på en traditionell analog Wah-pedal. Det skulle t o m kunna vara så att de "själ" en program change-pedal, t ex program 9 och 10. Inga problem. Som det är nu måste jag först trycka på knapp 10 för att slå igång mjukvara-Wah och sedan flytta foten till expresionpedalen. Det funkar ju, men det hade varit snabbare och mer intuitivt att slippa.

Ett Midi-pedalbord för nästan inga pengar, men som skulle kunna få så mycket högre betyg med ett USB-interface och en PC/MAC-mjukvara

JR
Behringers bästa produkt
Joakim R. 14.01.2014
Jag brukar dra öronen åt mig när det pratas om Behringers produkter. Dom är billiga, har oftast väldigt bra funktioner men det är inget jag vill turnéra med 120ggr om året. Oftast brukar heller inte ljudkvalitén vara den bästa. (iallfall inte dom grejer jag testa). Den här produkten där emot är kanon. Ett av dom få bord som klara att skicka notnummer vilket kan vara oerhört användbart om man vill sköta sitt ljus som vi göra med fötterna live då många ljusbord endast tar notnummer. Nu kanske det finns andra fotbord som kan klara detta men för 3-4 år sen när jag köpte den här gjorde det inte det. Väldigt robust, lite knölig att programmera men det går, finns också freeware programvara (inte behringers) att ladda ner för att programmera. Det enda som är lite så där är expressionspedalerna, dom är lite plastiga men fullt funktionsdugliga. Man kan inte kräva för mycket till det blygsamma priset.

Review limited to Blackstar amps
Aguitarist 04.11.2019
I bought this for Blackstar amps (mainly a Blackstar ID:260) due to the price and what I saw as its functional superiority to Blackstar's foot controllers. It is quite heavy, but it plugs right into the amp and readily switches between all the amp's presets / the Blackstar Insider presets from the start without extra programming. The volume pedal also works as soon as you plug it in. The other pedal and advanced functions will require programming and I have not yet explored all those possibilities so my review is not about the product's full potential, longevity, or durability when used for gigging.

J
Mycket nöjd!
Jonas6885 02.01.2014
Väldigt bra midicontroller, har den kopplad till min axe fx och fungerar utmärkt, väger dessutom inte alls mkt.

Och detta låga pris ?!!
Anonym 25.10.2016
Grymt bra midibord , kan styra multum med effekter / stärkare och skicka komandon osv med ett enda tryck , ett måste när man skall spela och sjunga och försöka titta mot sin publik vid ett framträdande , håller för allt , har hoppat på min , den har fått öl på sig flera grr så knapparna "kletat" fast och den fungerar ändå , Lite meck att lära sig programeringen men när man väl laggt ett par timmar på att läsa instuktionerna och tryckt på den så är den grym !

MN
slagtåligt
Mattias N. 15.12.2017
Detta midi pedalbord verkar tåla det mesta som kan hända på en scen. Enkelt att ställa in, använder det för att styra ett ljusbord. Bra rejäla "knappar" gör att man kan byta ljus även i mörker, bra känsla

Handles effects/pedals very well.
Anonym 20.09.2016
Kind of tricky to program, but once that's done it's great! Great for pedals with MIDI-inputs.

Works good
Anonym 08.04.2014
Jag köpte den för att kontrollera min Kemper. Tillsammans med chippet från Uno4Kemper så funkar den kanonbra.

Lite orolig över byggkvaliten bara. Det är i stort sätt bara plast. Ska bli spännande att se hur den klarar en turné.

R\
Forgets previous value
Rasmús \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ 28.08.2022
I'm sorry to say that it is for me an unusable product. Thing is, it forgets a previous cc message value if you press another button in between. It's hard to explain but go with me:
- Button A toggles between 0 and 127 since I set it up like that. Same goes for button B and so on
- Let's say button A toggles a delay on and off (0 and 127). Button B toggles a reverb on and off

Everything works fine if I toggle the delay on (button A) and then off (button A again). But, if I first toggle the delay on, then the reverb on... If I then want to turn off the delay it won't go off. I'll have to press button A twice.

The same goes if I switch between A and B, one tap respectively. Then nothing will happen because it just keep sending the same value.

I don't know if this made sense and I know there are different chips (ROM) that you can buy that may fix the issue but for me it's a brick. To bad because it's really well built.

O
Mycket värde för pengarna!
Oscarle 15.05.2014
Beställde denna då jag letade efter en prisvärd kontroller att styra olika rackeffekter med och blev minst sagt positivt överraskad! Trots det låga priset är FCB1010 fylld med funktioner: 10 st pedaler för att byta program, 2 pedaler dedikerade för att växla mellan de 10 bankerna (totalt 100 presets). Utöver detta får man dessutom två expressionspedaler och möjligheten att ställa in en mängd parametrar för att styra vad som händer ifall en pedal aktiveras. Enheten kan vara krånglig att programmera med pedalerna men det finns gratismjukvaror som funkar galant!

Jag använder den för att växla mellan olika presets, med en av pedalerna dedikerad till tap tempo. Har använt den både i replokal, hemma och live utan några problem och den känns välbyggd (speciellt med tanke på priset). Rekommenderas!