Audix i-5

Beräknat utskeppningsdatum till Torsdag, 27.06.
C
Välbyggd, härligt krispigt ljud för virvel!
CalleLundberg 07.01.2016
Köpte denna av den enkla anledningen att den fått mycket positiv feedback som mic för snare. Riktigt bra prissatt och ordentligt byggd, klarar lätt att få en smäll av slarviga hårt spelande trummisar. Enkel, inga funktioner, bara koppla in och köra.

Om man jämför med en SM57 tycker jag denna mikrofon upplevs krispigare i ton, därför tenderar jag att ofta använda den på undersidan av virveln för att fånga upp krisp och snärten i sejarmattan. På det viset kommer man ofta undan nästan utan EQ på den kanalen, skönt om man har kort soundchecktid. Kombinerar oftast med en SM57 ovanför virveln.

Har använt den här micken någon enstaka gång på elgitarr, funkar ok, men jag tycker att detta först och främst är en mikrofon för virvel. Kan verkligen tänka mig att den fungerar bra för bläckblås.

Storleksmässigt är den liten och smidig vilket gör den enkel att placera nästan oavsett hur tight trumkittet är uppställt. Med tanke på storleken fungerar den också bra att montera på en rim-clamp, så slipper man stativ.

Finns inte så mycket negativt att säga om den här mikrofonen. Det som kan vara mindre positivt är att den i många lägen inte passar för annat än virvel på grund av hur frekvenssvaret ser ut. Annars har jag bara positivt att säga om den här mikrofonen.

OS
Bra SM57 ersättare
Ola S. 10.10.2013
En av mina favorit mikrofoner. Jag använder nästan uteslutande den här till Virvel. Både över och under. Den kan ersätta en SM57 rakt av och låter lite mer öppet. Kanonmick och billig dessutom.

Mikrofonen alla borde ha
Anonym 16.04.2015
Audix i5 är en mikrofon alla borde ha i sitt mikrofonskåp. Mikrofonen levererar bra punch och har en frekvenskurva som passar oerhört bra till virvel.

I vanliga fall brukar dom flesta jag känner använda en EQ där dom skär bort vissa frekvenser på till exempel virvel. Men då ber jag dom att testa i5:an och vips så behövs ingen EQ längre. Lika robust och välbyggd som en vanlig 57. Men med oerhört mycket bättre ljud. En mikrofon för dig som behöver lite mer tydlighet och färdig-skulpterat ljud utan diverse extern utrustning.

Mikrofonen funkar även jättebra till elgitarr. Allt ifrån den fetaste metaldisten till det rena countryljudet. För mig är det ett självklart val och jag kommer garanterat att införskaffa ett par till.

I
Awesome on snare, but not on everything
IsakE 04.07.2022
Been using both sm57s and the i5 in recording settings for a few years, and they both are great, but not interchangeable! The i5 has its obvious place on the snare, but tend to be a bit harsh on other sources (guitar cab), where the 57 works better, according to my reasonably accurate A/B tests. Seems to be more sensitive to certain high mids, which gives the snare a bit of extra attack, but gets overwhelming on an already sharp guitar amp. Of course a case of taste, but don’t expect this to be a 57 copy. Built like a tank though! Think I actually used it as a hammer once.

J
Grymt stabil mick!
Joel5746 01.11.2015
Använder i-5:an som mick på ovansidan av virveln, och mickar undersidan med en sm57. Otroligt nöjd med soundet, lite mjukare och "snällare" än en sm57a, men fortfarande bra bett. Den är väldigt bra avskärmad och stänger ute hihaten på ett bra sätt, vilket gör den bra i studiomiljö.

Perfekt virvel mikrofon
Anonym 07.05.2015
Audix i-5 är ett fantastiskt allternativ till Shure SM57. Den har en tendens att låta lite mer levande och öppen än en SM57 och levererar bra punch.

Funkar även bra till gitarr.

Bra bra bra!
Anonym 23.09.2016
En fantastisk mikrofon enligt mig. Sätt denna där du skulle sätta en SM57. Jag tycker att i5 låter bättre. Har använt den flitigt både i studio och live. Rekommenderas starkt!

Mycket fint ljud
Marcus5106 04.04.2017
Så bra mic för snare eller gitarrförstärkare.. Tycker denna låter bättre än Shure SM57 på snare.. Ger ett fylligt och naturligt ofärgat ljud.. Bra köp.. Rekommenderar denna produkt starkt...

En mikrofon att spana in!!!
Max347 12.01.2014
En mikrofon som är en bra och lätt kan konkurrera med Sm57:an, låter lika bra på virveln så som på gitarrförstärkaren

DS
Den bästa virvel micken!
Davor S. 08.11.2013
Man säger att Shure SM57 är klassiker och standard när det kommer till mikrofon för virvel, men jag kan säga att Audix i-5 är faktiskt bättre och förhoppningsvis blivande klassiker.