seventy years logo
Thomann firar jubileum! Tack för din lojalitet! Upptäck våra jubileumserbjudanden nu. Till erbjudanden

Arturia Beatstep

Leverans beräknas mellan Fredag, 19.07. och Måndag, 22.07.
PV
Modulär armékniv
Patrik V. 10.07.2014
Den här.. saken, är så sanslöst begåvad. Jag har tittat på Arturias demos av den, det ser flashigt ut, blinkar, och verkar kunna göra en hel del saker. Men, det som bara nämns i förbifarten är att den även konverterar MIDI till CV i realtid. Bara den funktionen är utan tvekan värd kostnaden. Den är dessutom snabb, ljuvlig att ha som interface.
Så, de funktioner som finns rent fysiskt. Jag har kört den i en dryg vecka, inget strul, riktigt bra pads, och den har, trots sin lilla storlek tillräcklig vikt för att stanna kvar när man spelar. Att programmera sequensersidan kan vara lite knepigt, eftersom det är endless rotarys, så man måste hålla koll på vart man befinner sig i skalan för att veta hur långt man transponerar en not.
Jag är supernöjd, minst sagt, men jag vill avsluta med ett tips: Skall du kontrollera CV-utrustning kan du behöva köra gaten via en buffrad multi, en vanlig svaghet hos Arturia (om du använder MFB:s muduler eller syntar är detta ett måste.).

Grym sequencer
Anonym 27.04.2016
Arturia har lyckats knepa ihop en fantastisk sequencer med härligt många funktioner. Jag har använt min Beatstep i dryga två år och är väldigt nöjd!

+ Robust enhet trots sin storlek, håller sig på sin plats när man spelar.
+ Härlig taktil känsla på både pads och enhetens rotary encoders som även har ett tillfredsställade "click" när man transponerar.
+ Konverterar MIDI till CV i realtid.
+ Kan ansluta externa syntar eller Euroracks via CV/Gate.
+ Håller dig till ett högt arbetstempo.
+ Cntrl läget tillåter dig att ändra Gate, Swing samt legato, DU är i förarsätet av din sekvens.
+ Lättansluten tillsammans med Ipad då den endast kräver en USB för strömtillförsel.

- Om Beatstep används via en DAW kan det uppstå en fördröjning på ungefär 150ms. Går att åtgärda.
- Rotary encoders snurrar oändligt därav kan det vara pilligt att veta vart eller hur man transponerar.

Nu finns det givetvis Beatstep pro, som jag inte har haft möjligheten att införskaffa ännu. Om ni endast behöver en sequencer, så är detta ett mycket bra alternativ!