_
Had veel kunnen zijn
_Jochem_ 02.12.2017
Deze gitaar heb ik geprobeerd om na jaren speelplezier op een versleten, oude (goedkoop) instapmodel een betere akoestische gitaar te vinden. Mijn extra wens is dat ik op de 'nieuwe' gitaar ook 's avonds wat zachter willen kunnen spelen, als de kinderen op bed liggen bvb.

Mijn eerste indruk is dat deze gitaar onversterkt erg goed klinkt, en kwa volume prima is: ruim voldoende om goed accenten te kunnen horen, maar beschaafd genoeg om 's avonds fatsoenlijk te kunnen spelen. Ook versterkt is deze gitaar prima te gebruiken en klinkt dan ook goed. De hals speelde soepel/fijn. Het ingebouwde stemapparaat is een erg handige toevoeging, maar let er wel op dat je 'm ook uitzet, anders loopt de batterij snel leeg.

Bij het eerste exemplaar dat ik ontving bleek echter de brug erg hoog te zijn, waardoor het spelen boven de 5de positie erg slecht gaat (te grote actie). Na visuele mede-beoordeling door een gitaar-restaurateur in mijn woonplaats werd dit bevestigd. Het 'ombouwen' zou mogelijk zijn, maar zou dan al snel richting ¤50 (bovenop de aanschaf van de nieuwe gitaar) gaan. Dat vond ik zelf niet acceptabel voor een nieuwe gitaar en heb het eerste exemplaar ingestuurd om om te ruilen.

Het vervangende exemplaar (moest een maandje wachten op de nieuwe batch uit China) heb ik niet eens echt uitgeprobeerd: de brug was wederom veel te hoog en deze keer was de hals ook erg ruw/droog. De hals valt op zich makkelijk zelf te oliën, en zou ik zo hebben gedaan als dat het enige euvel zou zijn geweest.

De veel te grote actie door de hoge brug is overigens niet te corrigeren door aan de halspen te draaien, zoals mij door Thomann werd geadviseerd bij het eerste exemplaar: de hals stond al iets te recht bij ontvangst. Door deze holler te zetten zou de actie alleen maar toenemen.

Mocht de brug out-of-the-box wel beter/lager worden afgeleverd en de gitaar hier verder goed op zijn afgesteld, dan zou dit echt een top gitaar zijn in deze prijsklasse!